Pośrednictwo pracy- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Print Drukuj

Czym jest pośrednictwo pracy?

Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług rynku pracy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz poszukujących pracy oraz pracodawców.

Jeżeli jesteś osobą szukającą pracy to w ramach usługi możesz uzyskać informacje o ofertach pracy, organizowanych giełdach i targach pracy, a także możliwościach skorzystania z innej pomocy oferowanej przez urząd w sytuacji, gdy twoje potrzeby są większe niż oferuje to pośrednictwo pracy.

Jeżeli jesteś pracodawcą to w ramach pośrednictwa pracy możesz skorzystać z pomocy urzędu w poszukiwaniu pracowników. W ramach tej pomocy uzyskasz wsparcie w przygotowaniu oferty pracy, a także jej upowszechnieniu, doborze odpowiednich kandydatów, którzy następnie zostaną skierowani do ciebie na rozmowę. Na życzenie, w ramach realizacji usługi, urząd może zorganizować dla ciebie giełdę pracy lub zaprosić cię do wzięcia udziału jako wystawca w organizowanych targach pracy.

Jakiego typu pomoc w ramach usługi oferuje urząd?

Podstawowym działaniem realizowanym przez powiatowy urząd pracy na rzecz pracodawcy w ramach pośrednictwa pracy jest przyjmowanie ofert pracy, a następnie podawanie ich do publicznej wiadomości w Bazie Ofert Pracy (ePracy) oraz w aplikacji ePraca.

Jak zgłosić ofertę pracy?

Pracodawco, swoją ofertę pracy możesz zgłosić wybranym przez siebie powiatowym urzędzie pracy, może to być urząd w powiecie, w którym prowadzisz swoją działalność albo w powiecie gdzie będzie wykonywana praca albo w dowolnym wybranym przez siebie urzędzie w Polsce.

Zgłaszając ofertę możesz wybrać więcej niż jeden urząd pracy wskazując urząd wiodący. Oznacza to, że Twoją ofertę może realizować kilka urzędów pracy. Jest to dobre rozwiązanie jeśli Twoja oferta pracy dotyczy stanowisk pracy rozmieszczonych na terenie województwa lub Polski.

W tym celu możesz zgłosić się do urzędu osobiście i podczas wizyty dokonać zgłoszenia oferty. Zachęcamy jednak do składania ofert pracy z wykorzystaniem formularza online. Możesz również zgłosić ofertę telefonicznie, a także przekazać ją do urzędu z wykorzystaniem poczty, faksu, emaila.

Obecnie przepisy nie określają jednolitego co do formy formularza, na którym należy dokonać zgłoszenia oferty pracy, określono jednak zakres informacji, jakie oferta musi zawierać aby urząd przyjął ją do realizacji i upowszechnił. Dla ułatwienia dokonania zgłoszenia w oparciu o podany zakres przygotowane zostały:

  • e-formularz oferty pracy udostępniony przez ministra właściwego ds. pracy na stronie praca.gov.pl, który po wypełnieniu jest automatycznie przekazywany do wskazanego przez ciebie urzędu pracy;
  • formularz w wersji papierowej dostępny w urzędzie pracy, który po wypełnieniu można osobiście złożyć w urzędzie lub przesłać faksem czy pocztą tradycyjną;
  • formularz w wersji elektronicznej lub e-formularz udostępniane na stronach internetowych poszczególnych urzędów pracy.

Dokonując zgłoszenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy musisz podać informacje dotyczące twojej firmy, zgłaszanego miejsca pracy, oczekiwań wobec kandydatów oraz sposobu, w który urząd będzie realizował ofertę.
Część informacji w zgłoszeniu jest obowiązkowa, część możesz dodać, jednak ich podanie nie jest obowiązkowe. W razie wątpliwości lub braku informacji urząd skontaktuje się i poprosi o ich uzupełnienie.
Pracodawco, pamiętaj! Urząd nie przyjmie oferty pracy jeżeli:

  • w jej treści zawrzesz treści dyskryminujące kandydatów do pracy,
  • nie podałeś danych obowiązkowych i na wezwanie urzędu nie dokonałeś ich uzupełnienia.

Z odmową przyjęcia oferty przez urząd możesz spotkać się także jeżeli np. w okresie 365 dni przed dniem zgłoszenia oferty pracy zostałeś ukarany lub skazany prawomocnym wyrokiem za naruszenie przepisów prawa pracy albo jesteś objęty postępowaniem dotyczącym naruszenia przepisów prawa pracy lub w innych uzasadnionych przypadkach. W tym przypadku decyzja o przyjęciu lub odmowie realizacji oferty należy od urzędu pracy.

Organizacja giełd i targów pracy

Pracownicy urzędu inicjują i organizują spotkania bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami w ramach giełd i targów pracy.

Pracodawco, urząd może zorganizować giełdę pracy na twój wniosek lub zaproponować ci zorganizowanie giełdy pracy w sytuacji gdy poszukujesz pracowników na wiele stanowisk lub gdy w urzędzie zarejestrowanych jest wiele osób spełniających wymagania określone w twojej ofercie. Dzięki udziałowi w giełdzie spotkasz się z większą liczbą kandydatów w jednym terminie i miejscu, bez konieczności umawiania spotkań z każdym kandydatem z osobna.
W ramach współpracy z urzędem pracodawcy mają możliwość wzięcia udziału w targach pracy jako wystawcy. Targi pracy polegają na umożliwieniu bezpośredniego kontaktu wielu pracodawców z wieloma kandydatami do pracy w tym samym miejscu i czasie. W czasie targów pracy możesz zaprezentować swoje oferty pracy i znaleźć kandydatów odpowiadających twoim wymaganiom.
Targi pracy są wydarzeniem, które urząd pracy może zorganizować:

  • samodzielnie – zasięg targów lokalny, obejmujący dany powiat,
  • we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy lub innymi powiatowymi urzędami pracy lub innymi instytucjami – zasięg targów regionalny, krajowy lub międzynarodowy .

Informacje o organizowanych giełdach i targach pracy publikowane są na stronie Bazy Ofert Pracy w zakładce "Kalendarz targów, giełd i szkoleń".

Ważnym zadaniem urzędu jest również informowanie klientów o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy oraz przekazywanie osobom bezrobotnym informacji o przysługujących im prawach i obowiązkach wynikających z rejestracji w urzędzie.

Kto i w jaki sposób może skorzystać z pośrednictwa pracy?

Z usługi pośrednictwa pracy może skorzystać każdy gdyż jest ono świadczone dla osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy, w tym obywateli państw EOG, pracodawców krajowych oraz pracodawców z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej i innych państw jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób.

Jakich korzyści dostarcza usługa?

Pośrednictwo pracy jest świadczone wszystkim zainteresowanym bezpłatnie zgodnie z zasadami:

  • dobrowolności – oznaczającej wolne od przymusu korzystanie z usługi;
  • równości – oznaczającej obowiązek udzielania wszystkim bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Poradnictwo i informacja zawodowa dla pracodawców

Print Drukuj



 „...od prawidłowego doboru pracowników zależy, jakim potencjałem ludzkim dysponuje przedsiębiorstwo, jakie będą możliwości jego doskonalenia i rozwoju, poprawy efektywności pracy oraz współdziałania ludzi...." 

Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa dla pracodawców polega na : 

1.Udzielaniu pracodawcom pomocy w doborze kandydatów spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy 

2. Wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników poprzez udzielanie porad zawodowych 

3. Udzieleniu informacji o możliwościach, sposobie i formie pomocy, jaką pracodawca może uzyskać w urzędzie pracy 

4.Ustaleniu wymagań niezbędnych i pożądanych dla pracownika na stanowisku zgłoszonym w ofercie pracy, a w szczególności kwalifikacje, umiejętności, predyspozycje psychofizyczne, 

5. Przygotowaniu opisu stanowiska pracy i określeniu profilu kandydata do pracy 

6.Identyfikowaniu i gromadzeniu informacji o potrzebach pracodawcy 

7. Udzielaniu pracodawcom informacji na temat świadczonych usług rynku pracy 

8. Udzielaniu pracodawcom informacji o lokalnym rynku pracy , poziomie i strukturze bezrobocia, oczekiwaniach pracowników 

9. Informowaniu pracodawców o elastycznych formach zatrudnienia 

10. Informowaniu o możliwości wsparcia finansowego pracodawców przez takie formy jak: tworzenie nowych miejsc pracy, dofinansowanie wynagrodzenia pracowników skierowanych przez urząd pracy 

11.Inicjowaniu i organizowaniu kontaktów pracodawcy z osobami bezrobotnymi i poszukującymi pracy 

Doradca współpracując z pracodawcą

1.Zbiera i gromadzi informacje o potrzebach pracodawców 

2.Tworzy i aktualizuje listę współpracujących lokalnych agencji i instytucji 

3.Ustala profil pracodawcy: zakres działalności, specyfikę produkcji usług, warunki pracy, stan zatrudnienia 

4.Ustala szczegółowe informacje o stanowisku pracy wymagającym specyficznych predyspozycji 

5.Analizuje cechy osobowości i predyspozycje niezbędne i pożądane do wykonywania pracy na danym stanowisku 

6.Sporządza opis modelowej sylwetki pracownika z wykorzystaniem opisu standardów kwalifikacji zawodowych 

7.Konfrontuje kwalifikacje osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy z potrzebami zgłaszanymi przez pracodawcę 

Udzielanie pomocy pracodawcom w doborze kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy realizowane jest na wniosek pracodawcy 

Pomoc pracodawcy we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy 

i jego pracowników poprzez udzielanie porad zawodowych świadczone jest w formie porady indywidualnej 

SCHEMAT PROCESU DOBORU KANDYDATA NA STANOWISKO PRACY

1. Analiza stanowiska pracy 

2. Ustalenie profilu kandydata 

3. Rekrutacja 

4. Selekcja 

5. Decyzja o zatrudnieniu 

Analiza stanowiska pracy – jej celem jest stworzenie opisu stanowiska pracy w formie funkcjonalnego zestawu obowiązków, według których można ocenić czy osiągane przez pracowników efekty odpowiadają standardom określonym dla wykonywanej przez nich pracy. Opis stanowiska pracy zawiera zazwyczaj: nazwę stanowiska, relacje służbowe, cel 

istnienia stanowiska pracy, podstawowe zadania, warunki pracy oraz główne obszary odpowiedzialności. 

Profil kandydata – kryteria, według których będą oceniani kandydaci na dane stanowisko, to tzw. opis „idealnej osoby". Jest tworzony w oparciu o analizę stanowiska pracy. Zawiera zestaw cech, jakie kandydat powinien posiadać, aby optymalnie wykonywać powierzone obowiązki. Najczęstsze aspekty profilu osobowościowego: wykształcenie, doświadczenie, umiejętności, uzdolnienia, zainteresowania, cechy osobowościowe i fizyczne. 

Rekrutacja – proces przyciągania właściwych kandydatów. 

Ankieta personalna – ankieta konstruowana często w formie pytań z podanymi wariantami odpowiedzi (ewentualnie z miejscem na krótką wypowiedź). Zakres kwestionariusza zależy od celu, w jakim będzie on wykorzystywany. Najczęściej odpowiada na pytania dotyczące historii zatrudnienia i edukacji, niejednokrotnie funkcjonuje jako wywiad sformalizowany. 

Selekcja – proces wyboru kandydata z zastosowaniem określonych metod, prowadzący do podjęcia decyzji o zatrudnieniu. 
Informacje o publikacji dokumentu